Pages

Wednesday 9 May 2012

JANGAN MARAH!!!LA TAGHDAB!!! >.
Kadang-kadang kita pon mesti rasa marah. Marah ni banyak sebab. Kalau kita bijak, kita boleh kawal marah kita tu... Marah yang berlebih-lebihan tanpa asas yang kukuh menimbulkan banyak masalah. Saya pun sama, kadang kala timbul juga rasa marah, tapi saya ni jenis memendam. Saya takkan marah orang directly. Hurmmm, bila difikirkan, saya risau timbul masalah lain yang lebih teruk jika saya terlalu mengekspresikan rasa marah saya. Bagi saya, cukup kita menegur dengan cara baik jika kita tidak berpuas hati atau marah dengan seseorang. Dan kadang-kadang marah bukan hanya melibatkan orang, kita juga boleh marah pada benda, kerja atau diri sendiri. Betul tak? :)

Masih marah? ni sedikit tips yang saya boleh kongsikan;

Kawalan emosi dalam Islam:


Menerusi Al-Baqarah:41-45, Allah swt menjelaskan kaedah untuk berdepan dengan masalah yang membangkitkan rasa marah. 1st step yang perlu dilakukan ialah beristighfar pohon keampunan Ilahi. Sebbbnya, kemungkinan besar masalah yang kita hadapi adalah salah satu kifarah terhadap dosa-dosa kita.Then, kita diminta mengambil wudhu' n mendirikn solat. Secara psikologi, marah tak membabitkn masa yang lama. Marah lazimnya hanya around 5 minutes, da rest adalah ego, imej, maruah dan segala bentuk penyakit hati yang membuatkan kita keras hati dan berdegil dengan pendirian kita walapun kita tahu sebenarnya kita kalah dalam "perlawanan" yg membangkitkan kemarahan itu.


Cikgu saya pun bagitahu perkara yang sama. Manusia marah sekejap je, yang lebih-lebih ego manusia itu sendiri. Kadang-kadang bila terlalu marah, fikiran pun tak berapa rasional. Semua nampak tak kena. Sebab tu kita kena cepat bertenang.


Diriwayatkan dari Abu Hurairah radhiyallahu ‘anhu, ada seorang lelaki berkata kepada Nabi s.a.w, “Berilah saya nasihat.” Baginda bersabda, “Jangan marah” Lelaki itu terus mengulang-ulang permintaannya dan baginda tetap menjawab, “Jangan marah.” (HR. Bukhari)


Imam Nawawi rahimahullah mengatakan, “Makna jangan marah iaitu janganlah kamu tumpahkan kemarahanmu. Larangan ini bukan tertuju kepada rasa marah itu sendiri. Kerana pada hakikatnya marah adalah tabiat manusia, yang tidak mungkin boleh dihilangkan dari perasaan manusia”.


Jadi, jangan serabutkan fikiran kita dengan marah-marah. Buatlah apa sahaja yang anda rasa sesuai nak hilangkan rasa marah tu... Kalau kita bertenang dan tak marah-marah, orang pun suka kita kan? :)

Wallahua'lam~





No comments:

Post a Comment